Tolkien's Letters

All about J.R.R.Tolkien's life, his beliefs and philosophies, and his interests
MICHKA

Re: Tolkien's Letters

Postby MICHKA » Wed May 02, 2012 6:10 am

Ce monsieur savait ce qu'il voulait et surtout ne voulait pas! #-o :wink: je me demande s'il aurait été satisfait de la vision et du travail de Peter Jackson qui a transformé des passages du livre mais néammoins bien rendu son esprit et puis l'a popularisé dans le monde entier, encore aujourd'hui. Pouvons-nous à présent imaginer les personnages et les décors autrement :?:
0 x
Tout ce que nous avons à décider c'est ce que nous devons faire du temps qui nous est imparti

Merry
Varda

Postby Merry » Wed May 02, 2012 8:42 pm

Great choice of signature quote! It's fascinating to read these familiar lines in French.

I look forward to heaven for many reasons, but one of them is the possibility of great long talks with the Professor! When I first saw Hobbiton in the first movie, I thought Tolkien would be thrilled. No doubt he would be less than thrilled by other parts of the movie, knowing his love for criticism (which is present in nearly all academic). I think he would have liked the places best--The Shire, Minas Tirith and Rohan especially.
0 x
Sing and be glad, all ye children of the West,
for your King shall come again,
and he shall dwell among you
all the days of your life.

MICHKA

Postby MICHKA » Fri May 04, 2012 9:25 am

A propos de la lettre229, où JRR Tolkien vilipende le Dr O et ses remarques ineptes,j'ai beaucoup ri ,il y a tant de drôlerie et d'esprit dans sa colère, et on la comprend. J'arrive au bout du livre, je me rends compte de l'énorme travail fourni mais en même temps je pense qu'une écriture n'a pas toujours besoin de tant de critiques , d'observations de la part des lecteurs:pour moi on apprécie ou pas le genre du roman et çà s'arrête là;c'est sûrement simpliste, mais d'une part ce grand écrivain aurait perdu moins de temps sans devoir répondre à toutes ces notes, et d'autre part il aurait pu travailler davantage sereinement, ne croyez-vous pas?
0 x
Tout ce que nous avons à décider c'est ce que nous devons faire du temps qui nous est imparti

Merry
Varda

Postby Merry » Fri May 04, 2012 11:28 pm

I never thought about it like that before, Michka. Maybe he would have written more or faster if he hadn't answered any of those letters, but I'm not sure. He might have been encouraged by some of them. And he wasn't spending time talking on the phone or watching TV or playing on the Internet (like we do!). I don't remember him complaining about answering letters, although I do recall him complaining about having to grade so many student essays!
0 x

MICHKA

Postby MICHKA » Sat May 05, 2012 10:25 am

essai english(??) Merry, OK, I am very happy myself to discuss, to talk in writing about a subject,and when I can prefer letters to telephone,for the pleasure to read and to read again;fortunatily internet allows it with persons whom never met us!
0 x

Merry
Varda

Postby Merry » Sat May 05, 2012 5:38 pm

Bon essai, Michka! Je prefer aussi l'ecriture. On peut penser avant que les mots! (Sorry about the lack of diacritical marks--I can barely remember the words, much less the marks!)
0 x

MICHKA

Postby MICHKA » Mon May 07, 2012 3:49 pm

J'aime quand Tolkien parle de la langue elfique( utilisée dans le film d'ailleurs fort bien) et qu'il nous fournit tous ces détails du ''Seigneur des anneaux''. Bien sûr, la poésie a été moins exploitée dans les films;les réalisateurs ont préféré accentué le suspense pour maintenir l'intérêt des spectateurs avec des scènes plus dangereuses, suspectes, inquiétantes,en transformant quelques passages ( ne serait-ce que les apparitions de la grâcieuse Arwen) ou transférant les dialogues parfois. Je pense qu'à ce point de vue c'est une réussite , il a été respecté dans l'esprit ,c'est le principal.Les versions longues des DVD en révèlent un peu plus. Rien ne vaut l'écriture mais il aurait été impossible de l'adapter plus fidèlement;je suis sûre que, comme pour moi, le cinéma l'a divulgué plus largement et donné l'envie d'accéder au roman , qui est décidément une merveille inégalable . Le grand écran a quand même le mérite d'avoir suscité d'autres oeuvres du genre qui est revenu très en vogue actuellement? Bon..je reprends mes lectures après ce bavardage...
0 x

MICHKA

Postby MICHKA » Mon May 07, 2012 3:50 pm

Peut-être faut-il placer celui-ci sur le fil 'LSDA'?
0 x

Merry
Varda

Postby Merry » Mon May 07, 2012 11:00 pm

I, for one, would have preferred if Peter Jackson and company would have stuck closer to the books; they call me a 'purist', I guess! It seems, though, that while so many fans were excited about the movies at the time, many have outgrown the action/adventure style and some even mock the films now. Even Viggo sometimes talks about his dissatisfaction with the movies and the director. Yes, they made a lot of money, but are they classics? And will PJ do the same thing with 'The Hobbit'?
0 x

MICHKA

Postby MICHKA » Mon Aug 20, 2012 6:55 am

Je pense que le seul grand mérite du cinéma, c'est qu'il donne l'envie d'en savoir plus et renvoie le spectateur vers la littérature, de ce fait; j'en suis un exemple : après avoir visionné un film j'ai toujours essayé le roman d'où il était tiré,pour mieux comprendre ou connaître l'esprit des protagonnistes, et quand je peux je le lis même avant de voir si j'apprends qu'un projet est en cours. Quand on a un modèle du personnage vu sur écran ,il ne faut plus l'imaginer,et quelque fois c'est mieux ainsi, car j'ai déjà été déçue parfois en découvrant la réalisation qui ne correspondait pas du tout à ma pensée.Maintenant , pour ce qui est du ''Hobbit'' de Jackson, j'ai l'impression que nous aurons des surprises! :roll: =P~
0 x

Merry
Varda

Postby Merry » Mon Aug 20, 2012 9:37 pm

I agree that it is a good thing that the movies have brought so many readers back to the books and I also think that the movies did a fantastic job of picturing so many places and people. I've watched them all many times! But sometimes I think I've lost something important. An example: movie Aragorn is not the same as book Aragorn. His doubt and reluctance to be king (epitomized by his sad sigh at the coronation scene) is a departure from the book and the heroic archetype that Tolkien wrote. I loved book Aragorn from my childhood, but Viggo's portrayal was so strong that I'm now having trouble resurrecting book Aragorn in my imagination. And that, for me, is a loss.

Does that make sense?
0 x

MICHKA

Postby MICHKA » Tue Sep 04, 2012 2:32 pm

Comme vous je pense que le personnage d'Aragorn aurait pu être un peu plus développé, et plus proche de l'écriture; et certainement à l'époque deux longs films étaient déjà révolutionnaires,à ce sujet, mais cela pouvait en prétexter trois , le livre étant si dense . J'aime tous les passages où l'on explique son attitude, et sa grande noblesse, le long parcours avant d'affronter sa destinée , le couronnement, et le jour de liesse pour les noces d'Arwen et de son roi
0 x

Merry
Varda

Postby Merry » Wed Sep 05, 2012 10:10 pm

Yes, indeed! After all of that death and fighting with spiders and orcs and crawling through Morder and getting fingers bitten off, etc., etc., we are owed a celebration! Where is the Field of Cormallen? Where is Arwen at the end of a procession of a thousand elves on horseback, with gems twinkling in their hair (both elves and horses)? Where are the people of Minas Tirith with musical instruments and their arms full of flowers? Where is Gimli calling for his axe so he could battle Eomer over which lady is fairest? Where is the trothplighting of Eowyn and Faramir? Where is the JOY, I ask you?
0 x

MICHKA

Postby MICHKA » Fri Sep 07, 2012 12:13 pm

cela aurait pu être grandiose s'ils avaient voulu, et maintenant que le public accepte la longueur des productions cinématographiques, que la technologie est encore plus développée, on pourrait espérer une meilleure adaptation! j'espère en tous cas , que dans Bilbo, avec les libertés prises sur l'original, on pourrait voir les images coupées au montage de LSDA, des promenades en belle forêt lothlorienne des deux amoureux dans leur rencontre et leur jeunesse( refaire avec Viggo maintenant serait un peu plus délicat ,10ans après!!)on peut toujours rêver, n'est-ce pas? Ah! Aragorn! il sera définitivement mon héros!! :wink: :hug: \:D/
0 x

Merry
Varda

Postby Merry » Sun Jun 30, 2013 4:49 pm

I have been reading Tolkien's letters again, after many years. It's amazing how much one forgets, or perhaps failed to notice in the first place. Here's a little tidbit: 'Samwise' actually means 'half-wit' in Old English. I guess Tolkien meant to emphasize his rustic nature. But he also wanted to change his last name to 'Goodchild'. He didn't do this, though, because his son Christopher, who was fighting in WW2, loved the name 'Gamgee', which was the name of a kind of wool bandage that was used in his childhood.

I'm now reading many of the letters that JRRT sent to CT during this period, around 1944, which are incredibly tender and loving. JRRT is both writing the last chapters of LOTR and revising details of earlier chapters. He is taking great care to make consistent things like phases of the moon and calendar days so that the denouement, as he calls it, can all happen at the same time. All this while teaching (both Oxford students and military cadets) and other academic duties, contributing to the military effort by a kind of night watch, I guess, taking care of the garden, including some hens they are keeping for the eggs, parenting, and enduring a shortage of ale at the pubs! It's amazing that LOTR was written through a kind of fog of exhaustion. He says many times that, were it not for Christopher, he would have given up the work.
0 x

Return to “Tolkien's Life, Beliefs, and Interests”